Uiteraard ligt het copyright bij mij...dus even mailen om toestemming als u een foto wil gebruiken.

maandag 13 oktober 2014

sprookjesbos

De herfst is nu volop aan bod.


We gaan daarom een dag op zoek in het bos naar paddestoelen.


 Een paddestoel is volgens mijn definitie gewoon een steel met een hoed er op en de eerste exemplaren voldoen helemaal aan dit gestelde. De slak moet u maar even wegdenken.


Effe later begint het al iets vreemder uit te zien zoals de porseleinzwammen die er glimmend bij staan als kleine ufo's.


Nog een stuk verder staat het judasoor waarvan de onderzijde gelijkend is op de binnenzijde van een van onze oren.


Even later kom ik het kleverig koraalzwammetje tegen...die lijkt toch helemaal niet op een paddenstoel!



Ja en wat had u gedacht van de naaldboskoraalzwam.....dat lijkt er toch niet op!!


Het gaat nog gekker worden als we de gekraagde aardster tegen komen. In het begin zijn ze wittig van kleur maar verbruinen binnen enkele dagen en bij regen en wind wordt het zaad naar buiten "gespoten".



Nog een vreemdere vorm heeft de grote sponszwam. Er zijn exemplaren bij van wel 20 cm breed.



Ook knotszwammetjes kunnen hele dekens vormen op de bosbodem.


We ruiken hem al van ver...de grote stinkzwam. Allerlei diertjes komen op de stank af die hun schijnbaar lekker vinden ruiken.



Een familielid van de grote stinkzwam is de veel zeldzamere (en kleinere) roze stinkzwam. Ook deze doet zijn naam eer aan.


Als we denken alles gehad te hebben, zien we nog de inktviszwam. De paddenstoel is zo zwaar dat hij is omgevallen. Ook deze stinkt flink en dus......komen er vliegen op af. Na een halve dag is de inktviszwam alweer een stuk gekrompen.






Uiteindelijk kom ik gelukkig weer een vliegenzwam tegen die voldoet aan mijn definitie...een steel met een hoed.



Nog bedankt voor de belangstelling voor mijn vorige blog over het edelhert en......tot het volgende blog.



























11 opmerkingen:

  1. Je hebt wel heel veel mooie soorten tegen gekomen het is een pracht serie geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw Huub , wat 'n schitterende opnames en ook nog zo scherp .
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat een keur aan soorten laat je hier zien. Ik neem aan dat je deze niet allemaal in een middagje voor je lens kreeg? Er zitten veel soorten bij die ik nog nooit echt gezien heb zoals de roze stinkzwam, de inktviszwam, de aardster, het judasoor en de porseleinzwammen. Ik kan die hier niet vinden. Je foto van het bos en de paddenstoelen met de slak vind ik erg mooi.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Huub,

    Weer lekker bezig geweest met prachtig resultaat en een diversiteit aan soorten. Porseleinzwammen en judasoren zijn echt van die wenssoorten, ik ben ze helaas nog nooit tegengekomen. Prima gebruik gemaakt van de mogelijkheden v.w.b. de inktvis- en roze stinkzwam en de vliegen staan er perfect scherp op. Hele mooi serie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een bijzonder mooie serie, Huub. Je moet ze allemaal maar zien te vinden. Ik vind die slak op de paddenstoel een bonus, hoor! Alhoewel ik zelf nog heel veel van deze soorten nooit gezien heb, maar er wel foto's van heb gezien, is de inktviszwam me helemaal onbekend. Zelfs nog nooit een foto van gezien. Wat een vreemde paddenstoel. Wel heel mooi overigens. Compliment voor je hele serie. Prachtig! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje..... wat een mooi sprookjesbos is dit Huub.
    Ik zie werkelijk fantastische beelden van zwammen (bv foto 3) maar ook van prachtige koraalzwammen etc.
    De inktviszwam heb ik zelf nog nooit gezien maar de aardster ben ik een paar weken terug ook voor het eerst tegen gekomen.
    De vlieg van foto 16 is ook zo mooi in beeld gebracht en zo helder en scherp met de meest fantastische mooie kleur.
    Een echt genietblog met een hoog gehalte.
    Groetjes, HEema

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige serie Huub.
    Wat een mooie paddenstoelen en zoveel soorten die ik nog nooit heb gezien.
    Perfect gefotografeerd ook, allemaal goed scherp, mijn complimenten.

    Bedankt dat je een berichtje bij mij hebt achter gelaten, zodoende kon ik dit mooi blog zien.
    Ik heb mij ook meteen maar aangemeld als volger.
    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Huub,

    Een tegenbezoekje nav jouw reactie op mijn blog. Ik scroll dan altijd eerst even door oudere berichten en moet zeggen dat je prachtige foto's maakt. Nou dan wel meer mensen dat, maar de onderwerpen spreken mij zeer aan. Prachtige bever-serie, Texel-serie en edelherten-serie. Complimenten voor je blog qua onderwerpen en zeker qua kwaliteit foto's. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. supermooie serie! prachtige, scherpe macros! vooral die van de knotszwammetjes, de porseleinzwammen en het judasoor bekoren me! van de inktviszwam had ik nog nooit gehoord.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie reeks foto's!
    De eerste is meteen al een prachtige sfeervolle binnenkomer.
    Verder springen de beelden van die bijzondere inktviszwam er toch wel uit, originele foto's met veel mooie details.

    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. super fotos vooral de kraanvogels en kruisbek en spinnen en de scherpte wow,met welke nikon ect werk je? ik de 600 en woon in asselt en doe vogelfotografie wereldwide,ben niet zo thuis op blogs,misschien zou je mij kunnen mailen op
    djkarasun@hotmail.com
    http://yourshot.nationalgeographic.com/profile/600078/
    alvast bedankt,gr dany

    BeantwoordenVerwijderen